Miroslava Korytková a Jana Beerová spolu vyštudovali masmediálne štúdiá v Prešove a pred 10 rokmi založili PR a komunikačnú agentúru Lemur. Medzi ich klientov patria Štátna filharmónia Košice, Bábkové divadlo v Košiciach, Kosit, Hotel Plejsy a mnoho iných. Založili Zajtrajšie noviny, vydávajú časopis Košice Airport Magazine a aktívne sa podieľajú na rozvoji online médií ako nazjedenie.sk, infomagazin.sk a v spolupráci s Košice IT Valley tvoria INDEX MAG. Spolu sme sa porozprávali o tom, aké to je mať komunikačnú agentúru, prečo je PR pre firmy dôležité a ako sa zachovať pri komunikácii v krízovej situácii.


Kedy nastal ten moment, že ste sa rozhodli založiť komunikačnú a PR agentúru v Košiciach?

Obe sme počas vysokej školy a chvíľku po nej pôsobili v médiách, reklame a PR (práca s verejnosťou, pozn. red.). V určitom momente sme si povedali, že by bolo super zostať na východe a pomáhať firmám, ktoré tu pôsobia, s marketingom a PR a skúsiť to po svojom, bez hraníc. Aj keď sme vedeli, že to nebude ľahké a chcelo to zmieriť sa s tým, že nebudeme mať chvíľku čas ani výplatu. Boli sme mladé, bez záväzkov a mali sme časopriestor na to, aby sme sa mohli zatvoriť do kancelárie a makať. Pohľad na marketing a požiadavky na nás boli vtedy úplne iné, riešili sme množstvo webstránok, SEO, kopec letákov. Postupne sme klientom vysvetľovali, čo je to marketingová stratégia či ako môžu budovať svoj vzťah s verejnosťou.


Odkiaľ sa vzal názov LEMUR?

Janka: Názov a prvé logo vznikli spontánne počas jazdy autobusom s mojím teraz už manželom. Lemur je divoké zvieratko, doména bola voľná a máme veselý medzinárodný názov.


U Vás robia samé baby, však? Nejaký chlap do tímu?

Áno, momentálne sme čisto ženský kolektív, ale ako rady hovoríme – s mužským princípom. V praxi to napríklad znamená, že nemrháme svojím časom na klebety. Nechceme predbiehať, ale vyzerá to tak, že už čoskoro sa k nám prípojí nový lemur, zástupca mužského pokolenia.


Čo je podľa Vás nevyhnutná zručnosť človeka, ktorý má na starosti krízovú komunikáciu?

Krízový manažér by mal byť predovšetkým pohotový, rozvážny a schopný uvažovať s chladnou hlavou. Rovnako by mal mať organizačný talent a schopnosť predvídať dopad krízovej udalosti. Pripraviť si viacero krízových plánov a uvažovať vždy krok dopredu. Toto však človek neovláda vždy od narodenia, no mnoho z týchto zručností sa vie tréningom naučiť.


Akú najčastejšiu chybu firmy robia pri krízovej komunikácii?

Najväčšou chybou je určite to, že firmy často nepremýšľajú nad tým, že by kríza mohla vôbec vzniknúť. Následne, keď príde, komunikujú zbrklo alebo práve naopak, situáciu nekomentujú a nekomunikujú s verejnosťou.


Prečo by sme mali mať vopred pripravený krízový manuál?

Krízový manuál nám predovšetkým získa čas, ktorý je v takýchto situáciách veľmi potrebný. Sčasti nám pomáha rýchlejšie sa rozhodnúť, vedieť koho a kedy kontaktovať a hlavne nás pripraví na mnohé varianty krízovej situácie.


Akých zásad by sme sa mali pri riešení krízovej komunikácie držať?

Táto otázka by si žiadala samostatný veľký priestor. Ak však máme vybrať základné zásady, tak reagovať premyslene, komunikovať overené fakty, neklamať, nezavádzať a byť otvorený komunikácii ako s verejnosťou tak s novinármi.


Čo pre Vás znamená úspech v marketingu a PR?

Našim najväčším úspechom je, keď sa nám podarí rozprúdiť verejnú diskusiu a záujem o produkt či službu, ktorú komunikujeme. Nie je dôležité, aby verejnosť vnímala nás ako vykonávateľov, ale klienta. Úspešná kampaň je samozrejme hlavne vtedy, ak sú naplnené stanovené ciele.


Prečo by si mali firmy dať záležať na kvalitnom PR?

PR by malo byť prirodzenou súčasťou každej firmy. Budovať pozitívny imidž a dobré vzťahy s verejnosťou je kľúčom k pozdvihnutiu záujmu o konkrétny produkt, službu či človeka.


Mnohí si myslia, že dobré PR znamená mať kontakt na novinárov, ktorým keď napíšeme, aby o nás napísali, tak proste o nás napíšu. Ako to v realite funguje?

PR sa predovšetkým netýka len oblasti médií. Samozrejme sú jeho neoddeliteľnou súčasťou a mať vybudované korektné vzťahy s novinármi určite nie je na škodu. V realite sa však oblasť public relations dostáva na všetky úrovne prezentácie spoločnosti – či už online alebo offline.


Aká je najväčšia obeta, ktorú ste museli urobiť pre svoj biznis?

Mima: Myslím, že našou najväčšou obetou je čas strávený v práci na úkor našich rodín. Či už je to čas, ktorý sme mohli tráviť s našimi partnermi a deťmi alebo čas venovaný vytváraniu takého pravého tepla domova.
Janka: Čas venovaný rodine, priateľom, či sebe samej. Aj keď nesedíte v práci, často o nej skrátka premýšľate nonstop celý deň i noc.


Ktorý marketingový projekt je pre Vás srdcovou záležitosťou?

Máme viacero projektov, ktoré máme ozaj rady. Máme to šťastie, že si s našimi klientmi dobre rozumieme a rokmi sme si vybudovali priateľské vzťahy. Naša práca je našou srdcovou záležitosťou, a preto sa k nej snažíme aj tak pristupovať. Nezáleží pritom na tom, či ide o projekt ziskový alebo neziskový.


Akú najväčšiu lekciu ste dostali v biznise, ktorá Vás ovplyvnila?

Asi to bude občasné vytriezvenie, ktoré príde, keď zistíme, že podnikanie je žiaľ častejšie vnímané ako boj a nie ako príležitosť na spoluprácu.


Kde čerpáte inšpiráciu, aby ste nakopli svoju kreativitu?

Našťastie pracujeme v skvelom tíme, a keď momentálne nemá niekto z nás povestnú “múzu”, zaručene ho k tomu nakopne iný kolega. Spoločné tak rozvíjame nápady, diskutujeme o trendoch a učíme sa navzájom nové zručnosti. Dôležité je, že sa nehanbíme prezentovať akékoľvek nápady, aj keď sú niekedy za hranicou reality.


Akú najťažšiu správu ste museli odkomunikovať v krízovke?

Ťažko povedať. Pre našich klientov je ťažká každá kríza, ktorá im príde do cesty. Najťažšie sú, samozrejme, tie, ktoré majú priamy dopad na osudy ľudí.


Čo by ste odporúčali začínajúcemu marketérovi?

Prelustrovať internety, aby vedel, čomu všetkému sa môže venovať, je to veľmi široká oblasť. A potom spustiť vlastný projekt (napríklad affiliate web) alebo napríklad nadviazať spoluprácu s neziskovkou, ktorej môže pomôcť a v ktorej môže získať rozhľad.


Odporučte nám nejaké dobré marketingové knihy.

Mima: Hmm, z mojich obľúbených je to napríklad Good to great od Jima Collinsa o tom, ako vybudovať skutočne dobrú firmu. Príjemný je taktiež RESTART (Jason Fried and David Heinemeier Hansson), ktorý sa ľahko číta priblíži čitateľovi pohľad na podnikanie, možno z trošku menej tradičného uhla. Čo sa týka marketingu, sledujem veľa zahraničných portálov a blogov.
Janka: V posledných rokoch sa potulujem najmä online – čítam blogy, počúvam podcasty, pozerám záznamy prednášok na konferenciách a podobne, nielen o marketingu, ale najmä o podnikaní a prístupe k biznisu. Rada si oddýchnem pri časopisoch o marketingu a podnikaní. Čo sa týka kníh, čítam skôr beletriu a poéziu.


Čo robíte, keď prídete po práci domov?

Mima: Keďže do Košíc dochádzam, prichádzam domov skutočne až podvečer. Prednedávnom sme sa presťahovali na dedinu, tak sa snažíme s rodinou tráviť čas vonku na bicykli, prechádzke alebo sa staráme o záhradu. Keď už celý dom spí, maniačim na seriáloch, knihách a tutorialoch.
Janka: Aspoň hodinku venujem občianskemu združeniu, v ktorom sa venujeme aktivitám pre deti a mládež v oblasti literatúry a žurnalistiky. Teraz máme dosť “akčné” obdobie. Od jari do jesene veľa behám, pomáha mi to k fyzickej kondícii aj k “prevetraniu hlavy”. Rada varím. A ako správny workoholik vo večerných hodinách sedím pri počítači až do noci, najmä, ak mi napadne nejaká idea, ktorú musím dať hneď dokopy.


Čoho potrebuje náš svet viac a čoho menej?

Mima: V globále viac tolerancie, porozumenia a nezištnosti. Robiť veci iba tak, aby iným urobili radosť. Nebudem asi viac filozofovať, lebo každý by mal cítiť, čo urobiť vo svojom živote lepšie. Veď začať treba aj tak len od seba.
Janka: Myslím, že Mimka to vystihla dokonale. Chýba nám trošku radosti zo života a z toho, čo a koho máme okolo seba. Musíme menej bojovať, viac spolupracovať. A nezabúdať na prírodu.


Za poskytnutie priestorov na fotenie ďakujeme samotnému Lemur-ovi.


Rozhovory s mentormi Creative Academy Košice realizuje Lucia Hirko. Žiadna časť rozhovoru, vrátane fotografií, nesmie byť skopírovaná, či použitá bez predchádzajúceho súhlasu autorov.

Kurz Creative Academy 2019

Termín: od 21.10.2019

Cena: 699€

Prihlásiť sa

Made by

© 2019 creativeacademy.sk, All rights reserved.